Saturday, August 1, 2015

Bermaafan di bulan Syawal?

Assalamualaikum wbt sahabat2 SSS semua...

SALAM AIDILFITRI.. MAAF ZAHIR DAN BATIN...

Lama sudah SSS tak update blog ni.. nama blog pun nak memang sunyi sepi.. siap ada sawang-sawang gitu... maka di kesempatan raya ini.. ada dalam masa 5 minit yang terluang ini, SSS nak share something about KEMAAFAN DI BULAN SYAWAL....

Hukumnya memohon ampun dan maaf.. WAJIB.. bukan kepada atau melalui orang lain tetapi mesti memohon maaf kepada orang yang kita berbuat salah.. jika tidak? Apakah?

Terus terang SSS nak nyatakan di sini... tahun bersilih ganti.. ada juga insan2 yang masih belum menyedari kesilapan yang dilakukan.. kebanyakan kesalahan di belakang tabir... kalau depan2 memang takkan buat salah la kononnya.. pijak semut pun tak mati... kat belakang kita, amboi makkkk... berkoyan2 pahala orang yang di'gosip'kan... Kebiasannya manusia ni suka memohon maaf apabila dalam keadaan terdesak.. samada org yang buat salah tu dah nazak ataupun org yang disakiti itu dah nak nazak... normal laaaa kannn.. time sihat semua lupa... ataupun lagi biasa apabila nak menyambut Syawal... itu la time yang sellau orang nak mohon kemaafan... samada ikhlas ataupun berpura2 mohon kemaafan sbbnya kawan2 lain pun mohon maaf... kita pun ikut jugak...

so hari ni.. SSS nak kasi terang sikit tentang hukum2 memohon kemaafan ni...

Seperti biasa kalau menjawab masalah-masalah agama, saya akan merujuk kepada ulama-ulama yang ahli dibidangnya. Salah satunya adalah pendapat dari Shaikh Dr. ‘Abd Al Haadi ‘Abd Al Latiif As Saaleh salah seorang panel website syaikh ‘Abdullah Al Fawzaan. Apa kata beliau?
Memberi maaf kepada orang yang bersalah dan memperbaiki hubungan di antara golongan yang bermusuhan adalah perbuatan yang didorong oleh sharak. Allah telah menjanjikan pahala bagi pelakunya. Bagi orang yang telah melakukan kesalahan pada orang lain maka hendaklah dia meminta keridhaan dan kemaafan daripada orang tersebut. Adapun menganggap memohon maaf pada setiap ujung Ramadhan sebagai suatu kewajiban dan beri’tiqaad bahwa terdapat fadhilat kalau melakukannya, maka itu adalah lebih dekat kepada bid’ah.
Jadi Shaihk tersebut menyarankan supaya jangan menjadikan ucapan mohon maaf di awal bulan Syawal menjadi suatu kewajiban, yang apabila tidak dilakukan menjadi berdosa.

SSS yakin, setiap orang mempunyai cara tersendiri untuk meminta maaf. Tak kiralah minta maaf kepada kekasih, kawan, suami/isteri, ibu-bapa, adik-beradik, atau sesiapa sajalah... Mungkin cara yang paling mudah untuk meminta maaf adalah dengan hanya menghantar SMS. Kalau nak cara yang lebih 'gentle' sikit, adalah dengan bersemuka 'face to face' dan cakap 'direct' saja nak minta maaf. Tapi kalau nak minta maaf dan mengakui kesalahan dengan cara 'direct' nih, tentu kita akan rasa malukan?

Oklah, di bawah ini, saya senaraikan beberapa tips yang berguna untuk sesiapa yang agak sukar untuk meminta maaf dan mengakui kesalahan.
Langkah-langkah:
1. Fikirkan apa yang telah berlaku dan perbuatan apa yang anda mahu dimaafkan.
2. Tuliskan perkara tersebut; ini akan membantu anda mengatur idea dan meredakan ketegangan perasaan anda.
3. Berlatih perkara yang anda hendak cakapkan sehingga anda merasa selesa dengannya.
4. Nyatakan dengan jelas perbuatan yang anda mahukan kemaafan.
5. Mengakui perbuatan anda tanpa mengemukakan sebarang alasan.
6. Berkongsi perasaan anda mengenai apa yang telah terjadi - elakkan daripada menyalahkan orang lain, membesar-besarkan cerita atau menyebut kata-kata yang sia-sia.
7. Mendengar respon daripada orang berkenaan tanpa mempertahankan diri.
8. Tawarkan diri untuk memperbaiki keadaan sekiranya sesuai.
9. Teruskan kehidupan. Apabila anda telah meminta maaf, lupakannya dan biarkan ia berlalu.

Panduan-panduan:

* Fikirkan bahawa memohon kemaafan itu sebagai satu komitmen terhadap perhubungan dan bukannya satu kelemahan diri.
* Ikhlas. Meminta maaf terhadap perkara-perkara yang anda benar-benar berasa bertanggungjawab terhadapnya; jangan meminta maaf hanya semata-mata untuk menjernihkan suasana.
* Beri masa kepada orang berkenaan untuk menenangkan perasaannya - jangan berasa tawar hati sekiranya anda tidak dimaafkan sepenuhnya pada masa anda meminta maaf.

Setiap manusia pernah melakukan kesalahan. Kesalahan, kekhilafan adalah fitrah yang melekat pada diri manusia.

Rasulullah saw bersabda: "Setiap manusia pernah melakukan kesalahan, dan sebaik-baik pelaku kesalahan itu adalah orang yang segera bertaubat kepada Allah SWT".
Ini bererti bahwa manusia yang baik bukan orang yang tidak pernah berbuat salah, sebab itu mustahil kecuali Rasulullah SAW yang ma’shum (sentiasa dalam bimbingan Allah SWT). Tetapi, manusia yang baik adalah manusia yang menyedari kesalahannya dan segera bertaubat kepada-Nya. Dalam Islam, mampu memaafkan kesalahan orang lain merupakan salah satu ciri orang yang bertaqwa (muttaqin).

Allah SWT berfirman: "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu, Allah menyediakan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. Yaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya baik diwaktu lapang atau sempit dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain, Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan." (QS. Al-Imran: 133-134).

Maka.... mohon maaflah penuh keikhlasan... dan jangan persendakan kemaafan yang telah orang lain pohon daripada kita.. Elakkan menambah dosa setelah dosa baru saja dihapuskan....

SSS DENGAN RENDAH HATI MEMOHON KEMAAFAN KEPADA SEMUA SAHABAT SSS DAN JUGA KEPADA PEMBACA-PEMBACA BLOG SSS INI... SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN...


2 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved by Sis Sunyi Sepi @ hatisunyisepi.blogspot.com