Wednesday, February 11, 2015

Terhalangnya pintu rezeki kerana.....

Allah adalah Zat Pemberi Rezeki. Tidak ada setitis pun air yang masuk ke mulut kita kecuali atas izin-Nya. Oleh itu, jika Allah SWT sampai menahan rezeki kita, pasti ada sesuatu yang salah yang kita lakukan. Setidak-tidaknya ada lima perkara yang menghalangi aliran rezeki.

Ada dikalangan kita yang selalu tertanya-tanya “Mengapa susah memperolehi rezeki, padahal sudah mati-matian mencarinya?” “Mengapa yer saya gagal terus dalam perniagaan?” “Mengapa hati saya tak pernah tenang?” 

Ada banyak penyebab, mungkin cara mencarinya yang kurang kena, kurang serius mengusahakannya, atau ada keadaan atau situasi yang menyebabkan Allah "menahan” rezeki yang bersangkutan. Poin terakhir inilah yang akan kita bahas. Mengapa aliran rezeki kita tersumbat? Apakah penyebabnya?

Pertama, tahap tawakkal di hati. Dengan kata lain, kita berharap dan menggantungkan diri kepada selain Allah. Kita berusaha, namun usaha yang kita lakukan tidak dikaitkan dengan-Nya. Padahal Allah itu mengikut prasangka hamba-Nya. Ketika seorang hamba berprasangka buruk kepada Allah, maka keburukan-lah yang akan ia terima. Barangsiapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Demikian janji Allah dalam QS Ath Thalaaq [63] ayat 3.
 
Kedua, dosa dan maksiat yang kita lakukan. Dosa adalah penghalang datangnya rezeki. Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya seseorang terjauh dari rezeki disebabkan oleh perbuatan dosanya.” (HR Ahmad). Saudaraku, bila dosa menghalang aliran rezeki, maka taubat akan pembukanya. Kebiasaannya kita ni tak perasan pun dosa dan maksiat yang kita lakukan. Tambahan seorang wanita a.k.a isteri yang bekerja, cuba renung-renungkan sejenak: WASSAP @ TELEGRAM @ WECHAT atau ape2 lagi applikasi handphone canggih sekarang ni.. Dalam sesuatu group tu ada campuran lelaki dan wanita yang bukan muhrim, berbual lama2..ckp merapu2... lagi maha dahsyat pulak siap mengumpat orang sana sini.. Allahuakhbar.... mintak dijauhkan dan peringatan untuk SSS juga. Kalau bukan group tu campur jantina pun, sama jantina pun boleh jadi penyebab juga sebab aktiviti atau perbualan yang bualkan tu lebih kepada arah yang NEGATIF.. Astaghfirullah...

Ketiga, maksiat saat mencari nafkah. Apakah pekerjaan kita dihalalkan agama? Jika memang halal, apakah benar dalam mencari dan menjalankannya? Tanyakan selalu hal ini. Kecurangan dalam mencari nafkah, entah itu rasuah atau culas (waktu, wang), memanipulasi keputusan, praktik mark up, dsb akan membuat rezeki kita tidak berkat. Mungkin wang kita dapat, namun berkat dari wang tersebut telah hilang. Apa ciri rezeki yang tidak berkat? Mudah habis untuk hal sia-sia, tidak membawa ketenangan, susah dipakai untuk taat kepada Allah serta membawa penyakit. Bila kita terlanjur melakukannya, segera bertaubat dan kembalikan harta tersebut kepada yang berhak menerimanya.

Keempat, pekerjaan yang melalaikan kita dari mengingat Allah. Bertanyalah, apakah aktiviti kita selama ini membuat hubungan kita dengan Allah makin menjauh? Terlalu sibuk bekerja sehingga lupa solat, lupa membaca Alquran, lupa mendidik keluarga, adalah contoh-contoh pekerjaan kita tidak berkat. Jika sudah demikian, jangan heran bila rezeki kita akan terhalang. Jadinya semua pekerjaan harus membuat kita semakin dekat dengan Allah. Sibuk tu boleh, namun jangan sampai hak-hak Allah kita abaikan. Saudara SSS semua, bencana sesungguhnya bukanlah bencana alam yang menimpa orang lain. Bencana sesungguhnya adalah saat kita semakin jauh dari Allah.

Kelima, enggan bersedekah. Siapapun yang kedekut, nescaya hidupnya akan sempit, rezekinya kurang. Sebaliknya, sedekah adalah penolak bala, penyubur kebaikan serta pelipat ganda rezeki. Sedekah bagaikan sebutir benih menumbuhkan tujuh bulir, yang pada tiap-tiap bulir itu terjurai seratus biji. Ertinya, Allah yang Mahakaya akan membalasnya hingga tujuh ratus kali lipat (QS Al Baqarah [2]: 261). Tidakkah kita tertarik dengan janji Allah ini? Maka pastikan, tiada hari tanpa sedekah, tiada hari tanpa kebaikan. Insya Allah, Allah SWT akan membukakan pintu-pintu rezeki-Nya untuk kita. Amin. Elakkan juga mengharapkan orang lain sahaja bersedekah kepada kita, cuba UBAH mulai sekarang untuk kita ringan untuk memberi sedekah kepada orang lain.

Sumber : http://hasmania-abas.blogspot.com


KEBERKATAN rezeki adalah antara perkara utama yang mesti dititikberatkan dalam hidup. Rezeki bukan sekadar wang, harta, makanan dan minuman. Sebaliknya jodoh, anak, pangkat, nama baik, kedudukan dan sebagainya juga boleh disebut sebagai rezeki.
Namun dalam artikel kali ini saya merujuk rezeki kepada pendapatan yang kita perolehi sama ada dengan bekerja sendiri, mengambil upah atau makan gaji. Rezeki yang dicari dan diusahakan itu pula dibawa pulang ke rumah untuk diberi makan anak isteri/suami. Ada orang memandang ringan akan isu keberkatan rezeki ini. Pada mereka ia hanya isu kecil yang tidak perlu diperbesarkan. Mereka ini tidak sedar wujudnya kaitan langsung antara keberkatan rezeki dengan nasib, kualiti perhubungan, kejayaan anak-anak, dan segala aspek kehidupan..

1 comment:

Copyright© All Rights Reserved by Sis Sunyi Sepi @ hatisunyisepi.blogspot.com